Uncategorized

Fedeste løbetur i lang tid

Da jeg i weekenden var på områdemøde i Horsens, sad vi indenfor fra kl. 11:15-18. Heldigvis var der pauser imellem, men det var mange timer at være indenfor. Jeg havde taget mit løbetøj med, fordi jeg tænkte at jeg ville ud at løbe enten lørdag eller søndag, alt efter hvornår jeg nu fik tid. Løbeturen blev lørdag da vi var færdige med dagens program.

IMG_0731
Trapper jeg løb op og ned af. Dog kun en enkelt gang.

Det endte med at blive en af de fedeste løbeture i meget lang tid! Jeg var oplagt, i godt humør, havde god musik med, og det gi bare generelt godt. Jeg har lavet en træning på endomondo hvor jeg går 300 meter, løber 200 m, går 200 m, løber 250m, går 200 m, løber 300 m, og så gentagen af det ovenstående. Det er ikke lange intervaller, men min succes består i, at jeg kan løbe det mit program siger jeg skal. Så veksler jeg mellem at sætte tempoet op og ned, alt efter hvilken sang jeg hører.

Det endte med at jeg løb 2,82 på 27,26 minutter. For mig er det en ganske udemærket tid. Jeg dryppede at sved og var virkelig forpustet da jeg kom tilbage til hotellet, men i højt humør! Selvom jeg havde regnet med at gå tidligt i seng (og måske skrive på den opgave jeg skal lave til d. 1. oktober) endte det med at jeg faldt i god snak med et par stykker fra mødet, og havde en virkelig god aften!

Reklamer
Uncategorized

Områdemøde med Børneklubben

Lørdag d. 21. – søndag d. 22. september var jeg i Horsens til områdemøde med Børneklubben. Vi var 24 personer fra landets seks regioner (GUCH er en region for sig) samlet, for at diskutere en masse forskellige punkter blandt andet om økonomi, bladet Hjertenyts fremtid, Familiekursus og meget mere. Jeg var med til generalforsamling i marts, men har ikke prøvet et områdemøde før. Hele lørdag gik med snak og diskussion frem og tilbage parterne imellem, og jeg fik mange gode ideer og blev meget inspireret til mit eget arbejde med GUCH. Vi snakkede blandt andet om, hvordan hele Hjerteforeningen, og især Børneklubben og Børnehjertefonden kommer ud til folket. Det er præcis de problemer vi i GUCH døjer med, og diskuterer frem og tilbage: Hvordan sikrer vi at folk får kendskab til os?

Jeg snakkede med to familier, begge med hjertesyge børn. Jeg vil ikke gengive deres historie, men blot sige at jeg er blevet rørt og inspireret af deres historie. Fælles for begge familier er, at de har det hårdere end jeg nogensinde har haft det, og måske nogensinde vil få det. Alligevel klarer de sig igennem hverdagen, og det virker som om de har det godt. Jeg beundrer dem for deres figther-ånd og at de går igennem nogle hårde ting! Der er en dyb respekt til dem, var min side af!

Selvom de historier jeg har hørt handler om børn som er meget yngre end mig, inspirerer det mig til at fortsætte mit arbejde i GUCH. Jeg er på ingen måde træt af mit arbejde i foreningen, det er ikke sådan det skal forstås. Alligevel synes jeg det er fedt med et ‘spark i røven’. Dette gør, at jeg bliver ved med det jeg laver i foreningen.

Uncategorized

Top 10 tracks til workout

Jeg har meget svært ved at træne uden musik. Jeg har tre playlister på min iPod (Bodypump, Powerløb og Workout), hver med forskellige musik (selvom der dog er gengangere). Diverse undersøgelser viser også, at man træner mellem 10-15% længere/hårdere hvis man lytter til musik. Man fjerner simpelthen fokus fra hvor hårdt det er, og man har overskud til at lave lidt mere.

Her er min top 10 tracks til workout (dog er det primært løb).

1. Now or Never – High School Musical 3

Måske er det lidt tacky at nummeret er fra High School Musical 3. Alligevel synes jeg det er et mega fedt nummer, og jeg kommer automatisk til at løbe en smule hurtigere når den kommer i mine øre.

2. I’m a Surviver – Destinys Child

Dette nummer er et af de fedeste numre til en regnvejrsdag og en løbetur. Hvis man ovenikøbet har en halvdårlig dag, så giver nummeret det ekstra kick til en løbetur og en optur. Man bliver pludselig lidt mere sikker på at man kan gennemføre den løbetur man har gang i, og man sparker røv imens man gør det!

3. Let me Entertain You – Robbie Williams

Før jeg var til Robbiekoncert i juli, hørte jeg nogle af hans CD’er igennem. Jeg havde helt glemt dette fantastiske nummer! Det er fedt, det er rocket, det er power til en løbetur/spuat/benpres. Jeg kan lidt ekstra når jeg hører dette nummer.
Jeg undskylder for den halvdårlige kvalitet på videoen. Jeg kunne ikke finde selve musikvideoen.

4. Heat Wave – Alphabeat

(video mangler)

Dette er et nummer jeg elsker at slutte min træning af med. Det er friskt, man bliver glad, og man går lyst til lige at give den en ekstra skalle. Især når man ved at træningen er ved at være slut.

5. Mød dig selv – Christian Brøns

Tilbage i 10. klasse spillede vi dette nummer virkelig meget. Vi havde højtalere i klassen, og der blev skruet højt op for musikken. Så det er en smule nostalgisk at høre dette nummer. Derudover er det fedt. Især til vægttræning!

6. Kom tilbage nu – Danseorkestret

Et ægte festnummer, hvor man har lyst til at slå håret ud og twiste og danse tosset rundt sammen med sine veninder. Og løbe derudaf. Nummeret er langt, men det er fedt. Meget andet er der ikke at sige til det.

7. Played Alive – Safri Duo

Både til spinning, men også til holdet stram op i fitness, er det her et nummer som virkelig givet power! Og noget ekstra kraft i benene! Især med en god træner som får lidt horn i panden og stikker til en!

8. Captain Jack Sparrow

(video mangler)

Captain Jack Sparrows titelmelodi. Hvis man ikke orker at løbe mere end 1.20 minutter, så er den her perfekt. Endnu engang er der tale om et fedt nummer, som giver ekstra kraft til benene!

9. I Won’t be Crying – Infernal

Denne sang er lidt i samme kategori om I’m a Surviver. Har man en lidt dårlig dag og ar brug for et boost i træningen, så er denne perfekt. Og kraftfuld!

10. Allein Alene – Nephew og Polarkrais

Nehpew er genial til træning, især til spinning. Også det her nummer. Jeg er vild med de spinningstimer som indeholder en masse musik fra Nehpew. Det er god musik, og man har lyst til at træde lidt ekstra i pedalerne. Også selvom det er skide hårdt!

Uncategorized

Ungeweekend med GUCH

Igen i år, er der lavet Ungeweekend for GUCH’ere over hele landet. Det er en weekend hvor alle GUCH’ere bliver inviteret til en weekend et sted i landet. Der er mulighed for at snakke om ens hverdag, problemer, sygdom men også alt andet hvad der rører sig i vores liv. Der er plads til alle, og det er fællesskabet der er i centrum.
Det blev endnu en gang holdt i Odense, og vi var ni deltagere. To drenge, resten var piger.

Vi mødtes fredag eftermiddag kl 17 på Danhostel City, blev indlogeret og blev introduceret for hinanden. Vi legede en fordomsleg, hvor vi skulle se på hinanden og ud fra dette sige hvad vi mente hvad hinanden hed, hvor gamle vi var og hvad vi lavede. Cirka halvdelen gættede rigtigt, halvdelen gættede forkert om hinanden. Der var intet ondt ment i nogle af fordommene, og det virkede som om alle mente at det var en sjov og lidt anderledes måde, at blive introduceret til hinanden på. Til sidst fortalte vi hvad vi rigtigt hed, vores alder osv.
Om aftenen spiste vi på Cafe Biografen hvorefter alle tog hjem på hotellet igen. Også gik snakken. Med så mange piger samlet på et sted, blev hotellet næsten omdannet til en hønsegård 🙂

Lørdag begyndte med morgenmad, og gruppen som var afsted var blevet rystet godt sammen fra om aftenen. Så snakken gik igen 🙂 Bagefter gik turen til Rådgivningscentret i Odense, som vi havde fået lov at låne til brug. Der var spilturnering med BezzerWizzer og premier til det vindende hold. Vi fik et par timer til at gå med dette, og der blev grinet af hinanden. Derefter var der frokost.
Efter frokost snakkede vi om, hvordan man kan hverve nye medlemmer til, blandt andet igennem arrangementer. I 2014 skal vi måske lave nogle nye arrangementer, og ture rundt om i landet. Der var en god ideudveksling omkring emnet, og folk ville meget gerne bidrage til dette. Efter vores tid i Rådgivningscentret gik vi piger ud for at shoppe, mens drengene tog sig en cykeltur. IMG_0736
Vi sluttede lørdag af med aftensmad på Bull, et lækkert burgersted i Odense, hvorefter vi tog hjem til hotellet til endnu mere snak.

Formålet med GUCH er, at samle folk på tværs af landet og danne et fællesskab. Vi er alle fælles om en eller anden form for hjertefejl.
Der er mange forskellige former for hjertefejl, og man kan ikke skære alle over en kam, og fortælle om noget generelt. Dog har jeg fundet et gennemgående træk, nemlig at folk bliver meget hurtigt trætte (mig selv inklusiv). Uden at kende en rask persons træthedsniveau, så føler jeg mit tit så træt efter en almindelig dag i skole, måske med indkøb og enten lidt rengøring eller lektielæsning, at jeg ikke har overskud til meget mere end at se film og lave en hurtig omgang mad. Jeg skal prioritere min tid, fordi det ikke er hver dag jeg har energi til både at se mine venner og veninder og lave lektier. Overskuddet mangler simpelthen. Mine erfaringer er, at mange har det endnu værre end mig, og den forståelse vi har af hinanden og vores ‘skavanker’ er guld værd. Man behøver ikke retfærdiggøre at man gerne vil hjem og sove, man kan sige det og bare gøre det. Og det er fedt!
Vi har nogle fælles erfaringer med mange andre ting (blandt andet det at have ar og følelsen af at være lidt anderledes), og kan dermed hjælpe hinanden ved udveksling af erfaringer og støtte hinanden.

Weekenden var en succes, og jeg håber at det bliver ligeså godt, eller bedre, næste år!

Uncategorized

Træning efter sygdom

Jeg var ude at træne i går. Efter cirka fem dages sygdom. Jeg har haft mange gode intentioner på at komme afsted til træning, og jeg har haft virkelig meget lyst til at tage afsted. Især ved tanken om en saunatur bagefter. Men jeg har hostet, snottet og generelt haft det dårligt, så det var vist godt jeg ikke tog afsted.

MEN, i går, mandag, havde jeg det endelig lidt bedre, og jeg tog afsted mod fitness. Jeg havde fra start af ikke tænkt mig at træne særlig hårdt eller længe, fordi det var længe siden jeg sidst havde været igang. Alligevel fik jeg presset mig selv lidt hårdere end forventet.

Jeg startede med 8 minutters roning. Det er ikke så hårdt, og godt for min ryg. Derefter tog jeg en løbetur (hvilket jeg egentlig ville have holdt mig fra) på 10 minutter. Jeg kom 1.01 km. Ikke meget, men godt for mit eget vedkommende når jeg ikke har været igang i næste en uge. Og dejligt at vide, at min krop ikke er gået helt nedenom og hjem.
Derefter tog jeg 3×10 squats med 8 kg kettleball, og derefter kettleswings, igen med 8 kg. Denne gang 3×12. Imellem disse to blev triceps trænet med 5 kg.
Derefter tog jeg to rygmaskiner i centret, en benpres (80 kg 2×12 og 90 kg 1×12) og en omgang vægttræning for biceps. Derefter var det et bad og en lynhurtig tur i sauna.

Jeg havde store smerter i min ryg i går. I dag var de heldigvis væk, og jeg nyder at være øm i ben, arme og ryg efter træning. Det er et stykke tid siden.
Hvis jeg har tid, tager jeg til træning igen i morgen. Dagen er pakket med undervisning og vejledning til BA, så jeg håber at jeg kan få puttet det ind imellem det hele.

Uncategorized

Min træning

IMG_0245
Jeg nåede at købe en trøje fra Hold nu Kæft og Træn-pigerne. De har haft en blog på IFORM.dk, men har desværre ikke tid til at holde gang i den længere.

Jeg har trænet i fitnessdk siden 2008. Jeg meldte mig ind fordi min far var begyndt til spinning, og han ville have mig med. Siden har det svinget meget med hvor meget jeg har været dernede: Der har været periode hvor jeg har haft en stabil rytme og været nede og træne tre gange om ugen, og andre gange hvor jeg kun har været afsted én gang om ugen.
Især efter jeg er begyndt på universitetet, har det været svært for mig at fastholde en egentlig rytme. Mine mødetider varierer meget, og det har været svært at komme afsted tidligt om morgene for at træne. Forhåbentlig ændrer det sig nu.

I starten, da jeg begyndte i fitnessdk, spinnede jeg lidt, og benyttede mig af det program jeg havde fået lagt af en personlig træner. Mit program fokusere på ryggen, hvilket var det primære for mig da det er den som skal styrkes. Derudover har der været en smule bentræning også, men ikke meget. Det er først senere jeg selv har valgt at skrue op for det.

Jeg variere meget mellem hold og individuel træning. Jeg har mine perioder hvor jeg bedst motivere mig selv, og perioder hvor det skal være en træner på et hold som kan holde mig i ørene. Stille og roligt har jeg også fundet ud af hvem jeg synes er gode trænere i Svendborg og Odense SØ, så jeg kan booke de hold jeg får mest ud af.

Jeg har også haft en periode hvor jeg har gået til pump en gang om ugen. Det håber jeg at kunne begynde på igen! Det giver hurtige resultater, og så vidt jeg husker holdt jeg færre pauser i træningspasset allerede efter 3. gang pump. Hele kroppen bliver gennemarbejdet, og jeg har tit svært ved at gå de første par dage efter (til stor morskab for mine venner på studiet).

Jeg har også prøvet zumba, pilates og yoga. Desværre udbydes pilates og yoga ikke i Odense, så det har jeg benyttet mig af når jeg har været hjemme hos mine forældre i Svendborg. Er stor fan af zumba: Det er sjovt, man lærer nogle dansetrin og man har sin egen lille fest (ligesom de siger i reklamerne 😉 ). Det giver ikke så meget styrke, men er godt til at få pulsen op!
Piltaes og yoga har jeg afprøvet et par gange, da jeg tænkte det kunne være godt for ryggen. Pludselig finder jeg ud af at jeg har en masse muskler i mine ben og arme jeg ikke var klar over. Men det er fedt, og mere afslappende træning end så meget andet.

Et par enkelte gange har jeg prøvet funktionel træning i Svendborg. Virkelig udfordrende for hele kroppen, og en dejlig ømhed dagen efter. Jeg er dog mere til pump, hvor man er sikker på man kun er sig selv og ikke skal være i hold (hvilket man godt kan være i den funktionelle træning). Men smag og behag 🙂

I skrivende stund er jeg mest til en blanding af hold og individuel træning i maskinerne. Det kommer an på hvilke hold der er hvornår, og om jeg har tid til dem. Jeg starter på studie igen på onsdag, så jeg skal hjem og finde ud af hvilke hold jeg kan være til rent tidsmæssigt.

Indtil videre har jeg gennemført to løb: Hjerteløb i Århus 28. oktober 2012 og Iform Kvindeløb 5. maj 2013. Begge fem km. Målet lige nu, er at kunne gennemføre et 5 km løb uden gåpauser. Det kræver bare at jeg er stabil med min træning, så jeg håber det kommer i det her semester. Det skal det! Også regner jeg med at gennemføre nogle flere løb. Bare fordi det er fedt at jeg kan!

Uncategorized

Hjertetraening

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Mig, april 2013 i Jerusalem

Jeg hedder Katja, er 23 år, bor i Odense, læser religion og kommunikation på SDU. Og så er jeg hjertetransplanteret.

Jeg har altid været hjertesyg, noget som blev opdaget da jeg var tre måneder gammel. Dette har medført forskellige operationer gennem hele mit liv: Først med en banding da jeg var 2,5, en operation da jeg var 5 (hvor det første gang kom på tale at jeg skulle have nyt hjerte, men jeg rettede mig op på medicin) og stød på hjertet da jeg var 9. Derudover har jeg haft to pacemakere, hvor jeg stadig har ledningerne i kroppen.
I 2001 fik jeg en blodprop i benet, blev indlagt på OUH og fik den fjernet. Lægerne kunne se at mit hjerte var på massivt overarbejde, og jeg blev derefter indlagt på Skejby Sygehus i Århus. D. 9. november 2001 sagde mine forældre ‘ja tak’ til en hjertetransplantation, og jeg blev sat på venteliste. Halvanden time efter fik vi at vide at jeg skulle gøres klar til operation.

Lige siden har der ikke været de store komplikationer. I dag lever jeg relativt ugeneret, bortset fra at jeg hurtigere bliver træt end mine jævnaldrende, og derfor skal tage hensyn til mig selv og mit energiniveau.

Udover nyt hjerte har jeg en svær skoliose (skæv ryg), som tit gør ondt hvis jeg ikke laver noget fysisk og holder mig selv ved lige ved motion. Dette er også en god motivator til at holde mig igang!

Bloggen her, har til formål (forhåbentlig) at inspirere andre, hvad enten de er hjertesyge eller ej, til at dyrke motion på den ene eller den anden måde. Selvom det primært er for at holde min ryg/mig selv smertefri ved motion, gavner det hele kroppen og hjertet. Udover dette, fungere bloggen også som mit eksamensprojekt i faget Nye Medier i Formidling ved SDU, vintersemestret 2013.

Udover min træning, vil bloggen handle om mit arbejde i GUCH.

Jeg håber du vil synes om det jeg skriver. Kom gerne med ris/ros, forslag til nye træningsformer eller noget helt andet.

– Katja