Uncategorized

.. man fortryder aldrig en træning

Det er første juledag, og jeg havde en virkelig dejlig juleaften i går med min familie! Men fordi jeg ikke kan komme ned og træne i morgen som jeg ellers gerne ville, må jeg afsted idag. Og jeg giiiiiider ikke!

Jeg er lige kommet hjem fra en gåtur med min forældre på ca. 7 km. Så motion har jeg fået! Men vil gerne ned og ro et 2 km, også træne ryg. Den bliver så glad for det 🙂

Også er det et mantra kommer ind på lystavlen: Man fortryder aldrig et træningspas. (Jeg har kun fortrudt det én gang!). Men det er svært at overbevise sig selv om før man kommer afsted og er igang! Øv!

MEN .. Det skal gøres.. Også selvom det er surt at skulle afsted fra det varme hjem, og jeg helst bare ville have et bad nu og hygge med en rugbrødsmad. Så jeg snupper den mad, og tager derned. Så er julen vist også blevet brugt på nok motion for i år 🙂

Reklamer
Uncategorized

Spinning i Svendborg, nu sammen med min far

Sidste år (jeg mener det var sidste år..) var jeg nede at spinne juleaften. Centret var fuld af glade mennesker og god stemning, og det er en god måde at få startet juleaftensdagen på. Og så har man god samvittighed når man skal indtage den gode julemad 😀

Succesen blev gentaget igen i år! Denne gang sammen med min far og den spinningsinstruktør der er min yndlings i Svendborg, Lotte. Hun lagde ud med en opvarmning på 10 minutter med et julemedley. Hun havde mikset alle mulige gode julesange og sat et godt beat til dem. Derefter annoncerede hun, at det var den julemusik hun havde, nu gik vi videre til ‘hverdagsmusik’. Så blev der spillet Thunderstruck, og det var nice! Det er noget både min far og jeg er til!

Jeg havde taget mit pulsur med derned, men jeg kunne ikke få den til at vise min puls i procenter. Så jeg tror ikke jeg har fået helt nok ud af min træning. Min far (som er en garvet spinner) fortalte, at det var en hård omkring basisspinning i dag. Det synes jeg ikke det var, og jeg er slet ikke i god nok form til at kunne følge med, hvis jeg ligger på den puls jeg skal. Men det var godt, det var god musik, og jeg kan mærke at mine ben er brugt! Godt nok mest når jeg går op af trappen herhjeme.. Men de er stadig brugt!
Billedet i dette indlæg er dog bevis for, at jeg har svedt igennem: Min trøje er helt mørkegrå, og min sportsbh var heller ikke just lækker at lægge ned i tasken da vi skulle hjem.
Men en god time, og dejligt at prøve det igen! Det er ved at være et stykke tid siden.

Image

Så nu har vi god samvittighed til at spise suppe, steg og risalamande (det er vores julemiddag ala traditionel langelandsk julemiddag), og det bliver fantastisk 😀

I må have en fantastisk jul derude! Og god træning hvis I også skal det !! 🙂

Uncategorized

Pre-juleløbetur på Thurø

D. 22. december tog min kæreste og jeg løbeskoene på, og løb en tur herhjemme på Thurø. Jeg er på jule/læseferie hos mine forældre, og min kæreste og jeg vil gerne igang med at løbe igen. Det blev så gjort i forgårs. Og det var en ganske udemærket tur 🙂

Det blev til 2,43 km på 22,53 min. I betragtning af, at jeg ikke har løbet i en lille måneds tid, og generelt har været lidt for inaktiv (øv!), så synes jeg det er ganske godt. Så den tur vi løb, vil jeg gerne kunne løbe ultimo marts. Det må være realistisk tænker jeg.

Jeg startede ud med at mene at jeg da saaagtens kunne løbe 5 minutter i streg. Det havde jeg gjort forrige uge da jeg tog en konditest på løbebånd, og selvom det var hårdt, gik det fint. Meeen, den gik ikke denne gang. Så jeg satte tiden ned til 2 minutters gang og to minutters løb, sammenlagt i 22 minutter.
Til slut på turen indlagde vi nogle spurter (ca. 30 sek), og det gik godt. Så det må jeg hellere gøre noget mere af mens jeg er hjemme, og mens vejret er så mildt som det er!

Uncategorized

Konditionstjek

Jeg har siddet hele dagen og været ugidelig, og dagen har egentlig været lidt dum. Jeg er midt i eksamen, og har afleveret den første i dag (som jeg heldigvis blev glad for!), men det var som om jeg ikke helt kunne komme igang med den jeg skal aflevere på torsdag. Efter at have siddet og stirret længe nok ud i luften, tog jeg ned for at træne. Jeg gad virkelig ikke, men nu hvor jeg er hjemme føles det skønt at have været af sted!

Jeg har prøvet kræfter med konditionsmåling. Jeg fandt en app som hedder Fitness Test Pro (den koster 19 kr i App Store og fås både til iPhone og Android), og den kan måle alt mulig forskelligt. Så hvis du er mest til løb, så kan man måle konditionen ud fra det. Er man mest til cykling, så måler man ud fra det osv.

Jeg ville prøve kræfter med Cooper-testen, hvor man skal komme så langt som muligt på 12 minutter. Opvarmningen skulle varer ti minutter, så jeg afprøvede en gang-test først. Man skulle gå 1600 meter i et rask tempo, men uden at man blev udmattet. Tiden skulle være så kort som mulig. Jeg endte med at gøre det på 16:35 minutter, og i følge app’en, ligger jeg i den gode ende.

Da jeg så skulle lege med Cooper-testen så resultatet meget anderledes ud. Jeg kom lige over 1300 meter på 12 minutter, og synes selv jeg gav den gas. Sveden piblede i hvert fald af mig både mens jeg var i gang og da jeg stoppede. Jeg kan optage 19,8 ml ilt pr kg i minuttet. Det siger ikke mig særlig meget, men app’en siger at det er dårligt. Så jeg må igang med min træning igen!
Som sagt kunne jeg måske nok give mig noget mere, så jeg overvejer kraftigt at tage testen om igen på fredag.

I morgen skal jeg ned og træne igen. Tror dog bare det bliver en lille cykeltur og en gang roning. Også skal jeg have målt min fedtprocent. Det er ved at være nogle måneder siden jeg har fået gjort det sidst, så måske skulle jeg prøve det igen. Også vil jeg gerne se hvor meget min træning i min eksamensperiode rykker. Jeg har planer om at kunne træne noget mere, nu hvor jeg er hjemme ved mine forældre og ‘bare’ skriver eksamen. Men nu må vi se!

I må have en god aften derude bag skærmen 🙂

Uncategorized

Aktiv uge, med gang, yoga og træning

Den her uge har været ret aktiv i forhold til min sædvanlige standard. Tirsdag fik jeg gået en masse, men jeg kan ikke huske hvorfor. Onsdag gik til jeg Hinderupgård i nærheden af teknikum her i Odense, cirka 5 km. Så gik jeg til uni, cirka 2 km. Så det blev til i alt små 8 km den dag. Torsdag gik jeg til yoga i mit fitnesdk ved Rosengårdcentret, så cirka 2,5 km. I dag fredag, har jeg godt nok ikke gået så meget, men jeg er netop kommet hjem fra træning som var virkelig god for min ryg og mine ben.
Jeg har lige læst en artikel af Chris MacDonald, om at man skal gå til alt hvad man skal. Når jeg nu ikke kan cykle, så er gang et okay alternativ. Eneste minus er, at det tager lidt tid, og der skal planlægges lidt mere synes jeg. Men det er noget jeg håber at kunne gøre mere end jeg hidtil har gjort. Især fordi jeg har godt af det, og min ryg takker mig!

Yoga i går var mere ‘stillestående’ end jeg får har prøvet, og umiddelbart synes jeg ikke at jeg fik så meget ud af det. Men de smerter jeg har døjet med i ryggen siden mandag (jeg har eksamen og skrive stadig BA, så jeg sidder fortsat meget ned), var væk efter timen. Nu var det nærmere muskelømhed jeg ‘led’ under. Men det var skønt, og gåturen friskede mig lige op efter jeg var stået op.

I dag, fredag, har jeg desværre været meget inaktiv. Jeg har haft svært ved at lave noget, men da jeg så på min mail at jeg skulle hente en bog ude på uni, pakkede jeg min taske med træningstøj, og tog afsted til træning bagefter. Jeg har ikke fået frokost i dag (jeg er generelt blevet dårlig til at overholde mine måltider, hvilket virkelig er skidt!!), så jeg spurgte pigen i receptionen hvad hun kunne anbefale udover den iste jeg gerne ville have. Hun sagde at en måltidserstatningsbar fra Nutramino med peanuts var god. Jeg fik den mæthed jeg gerne ville have, og baren smagte godt. Elske peanuts! Desværre var baren en smule tør, så den skulle skylles ned med min iste. Men det var godt, og jeg fik en masse ud af min træning.

Billede
Den startede med bakkegang på løbebåndet, 1000 meters roning og så styrketræning. Lavede nogle øvelser fra bladet Aktiv Træning som skulle være gode til muskelopbygning, og det var hårdt! Så jeg skruede lidt ned for sværhedsgraden og lavede almindelige squats og rygbøjninger. Biceps fik også en tur, samt sideplanke til hver side. Så alt i alt, en god træning! Så nu er jeg klar til weekenden som i morgen står på besøg af pigelogen og julemiddag i stor og lækker stil 😀

Uncategorized

Støt Hjereforeningens Børneklub gennem Brug Livet Fonden

Tidligere i morges så jeg en ven fra facebook, dele dette indlæg:

http://bruglivetfonden.dk/hjertesag/hjerteforeningens-borneklub/

Det er Brug Livet fonden som er fra PFA pension. Deres brugere skriver ind med en eller flere hjertesager, folk kan via nettet stemme på hvilken hjertesag der skal have penge, og den sag med flest likes får penge. Hjerteforeningens Børneklub vil bruge den støtte de forhåbentlig får, til at lave et arrangement for børn ud over det sædvanlige.

Den beskrivelse der er givet på det link jeg har givet dig ovenover, står der meget fint hvad det vil sige at være hjertebarn: Det kan være svært at være med i skolen, både fagligt og socialt fordi børnene ikke altid har energi og overskud til at være i skole. Børnene har glæde af de arrangementer der findes, da de børn de her møder er i samme båd, og man har automatisk et fællesskab fra første øjekast på hinandens ar.
Forældrene går med en frygt for hvad der skal ske med det syge barn, og har derfor god gavn af at møde andre forældre i samme situation.

Alt hvad det kræver er et enkelt klik fra din side! Det vil betyde meget for mig, hvis du vil give din hjælp til dette projekt!
På forhånd, tak!

Uncategorized

Første træning i december

Jeg var igår nede til min første juletræning i år. Ikke noget bestemt, bare træning i det hele taget.

Min plan havde egentlig været at tage til spinning, men fordi jeg havde planer om aftenen og dermed kom for sent hjem til at kunne nå at spise aftensmad, blev det en helt almindelig træning. Som varede noget længere end jeg lige havde regnet med.

Lige pt synes jeg alt andet end styrketræning og holdtræning er kedeligt. Fik dog roet 2 km på 14.08 minutter, og gennemtrænet min ryg. Det trængte den også til!

Torsdag står den på yoga, og fredag på almindelig træning (igen). Det er ikke nogen hold som passer mig hverken før eller efter skole, så det må blive en selvtræner igen.

Jeg ville have lavet en juleworkout-liste i weekenden, men jeg har simpelthen ikke nok julemusik med gang i den til, at det kunne lade sig gøre. Så det må bliver missionen for denne uge. Drømmer om at kunne straffe jern til glade juletoner 😀 Derfor vil jeg også meget gerne høre, hvis DU har noget forslag til julemusik med gang i. Indtil videre kan jeg selv komme i tanke om Cool Jul, All I want for Christmas og Last Christmas. Så kom endelig med bud!

Og glædelig jul!!