Uncategorized

Bodypumo, ondt i ryggen og “Du fortryder aldrig en træning”

I fredags var jeg til bodypump, første gang i en måneds tid tror jeg. Jeg havde haft ondt i ryggen inden timen, så jeg ville gerne denne smerte til livs. Den blev erstattet af en anden smerte, så lidt hjalp det da.

Jeg følte mig svag, både i kroppen men især i ryggen under hele timen. Jeg havde fem kilo på stangen ved alle øvelser, og kunne slet slet ikke følge med. Synes ellers jeg har trænet min ryg den sidste lille måneds tid, og jeg forventede faktisk at være bedre rustet til timen. Men næh nej, sådan leger min krop ikke. Måtte holde flere pauser end jeg før har gjort (også når jeg har haft pause fra bodypump). Instruktøren var ond, men god. Og sikke nogle stænger hun har! Flotte brune og fyldige på den gode  måde. Hun var sej, og god til at motivere folk til at blive ved. Hvis bare jeg kunne have lavet lidt ekstra, men det gjorde nas i hele min krop efter kort tids pump.
BilledeEt kvarter inde i timen ville jeg egentlig bare gerne hjem. Havde heldigvis en flaske med hyldeblomstsaft med, og det hjalp lidt. Kom også igennem timen, men istedet for at gå hjem som jeg havde planlagt, så tog jeg bussen. Skulle ikke nyde mere af det der ‘motion’ for den dag. 

Hvad værre var, jeg havde ondt i kroppen tre dage efter. Det var først i går, tirsdag, jeg vågnede helt smertefri, og jeg har ikke lavet andet end bodypump og gå ture siden fredag. Det beviser bare, endnu engang, at jeg ikke er nok igang. Og med de få timer jeg har på studiet lige nu, så er der ingen undskyldning.
På torsdag skal jeg have foretaget et lille indgreb som gør, at jeg ikke må dyrke motion i op til fem uger efter. Derefter går løbetræningen for alvor igang! Jeg er nødt til at komme igang inden det løb til oktober. Lige pludselig er der jo ikke særlig lang tid til !! Så må ud på landevejene mens solen stadig skinner.

Billede
Det er forhåbentlig mig om en go måneds tid!

 

 

Reklamer
Uncategorized

Personlig træning vol. 2

Jeg har nu to gange snakket (og blevet undervist) af en personlig træner Jacob Steffensen. Han er uddannet fra Idræt og Sundheds-linjen på SDU her i Odense, og han ved hvad han snakker om! Han er god til at formidle hvad han tænker, mener og hvad der er godt for lige netop min krop, og jeg synes vi har et godt samarbejde.
Jeg henvendte mig til ham for halvanden måneds tid siden, og spurgte om han kunne afhjælpe mine smerter i min lænd efter visse øvelser. Det er især efter mavebøjninger og armstrækkere jeg får ondt, har jeg fundet ud af. Det kunne han sagtens fortalte han mig. Han kiggede kort på min krop, også der var visse ubalancer mellem min højre og venstre side som han mente han kunne hjælpe mig med at rette op på. Det betyder blandt andet at jeg ved visse øvelser kompensere i min venstre skulder, hvilket jeg selvfølgelig skal lade være med.

Vi mødtes igen i lørdags, hvor jeg eftersøgte en uddybning af de løbetips han havde givet på TV2 Fyn (se de klip jeg har linket til nederst i indlægget). Han har forsket i løbestil og løbeøkonomi, og jeg ville gerne have ham til at ‘tjekke’ min stil, og give mig tips til hvordan jeg lærer at løbe som han anbefaler. Det foregik på løbebåndet, hvor jeg skulle gå nogle minutter indtil jeg fandt ind i vejrtrækningsrytmen (man skal trække vejret ind på to skridt, jeg plejer at starte på venstre, og så puste ud på to skridt). På den måde øger man iltoptagelsen i kroppen: Jo mere ilt til kroppen, ko mere udholdenhed. Og det virkede! Hurtigt, og effektivt. Jacob anbefaldede at jeg starter i gå-tempo, og ligeså stille øger tempoet mens min vejrtrækning følger med, før jeg sætter i løb og holder vejrtrækningen ved lige. Jeg holdt ikke øje med hvor længe jeg løb, men jeg havde en følelse af at det var lettere end normalt. Det var virkelig fedt !! Idag, mandag, skal jeg ned og træne om nogle timer igen, og jeg skal give mig i kast med metoden igen. Og jeg glæder mig! Jeg er sikker på det bliver hårdt, men det bliver samtidig rigtig godt!

Derudover gennemgik vi nogle øvelser for mine skuldre/det øverste af ryggen. Jeg kan ikke huske hvad øvelsen hedder, men det går ud på at jeg skal sidde på gulvet med en bold, hvile min albue på bolden som er til højre/venstre for mig, og albuen skal være i højde med min skulder når den er på bolden. Jeg skal have en håndvægt (2 kg) i den hånd med albuen på bolden, også sænke og hæve armen så meget jeg kan. Det skal jeg gentage 10-12 gange, og gentage tre gange for hver arm.
Øvelsen kan også laves liggende, med albuen sat i siden af hoften, og igen hæve og sænke armen med så bredt spænd som muligt. Begge øvelser gjorde nuller efter nogle få gentagelser, og jeg kunne mærke at det virker. Så det er også en øvelse jeg glæder mig til ved dagens træning 🙂

Hvis du har tid/lyst, vil jeg klart anbefale at se nedenstående film igennem. Jacob ‘kommer på’ cirka 10 minutter inde i klippet, og gennemgår nøje hvad han mener alle skal vide.

Der snakkes om intervaltræning, og optimal udnyttelse af træningstiden
http://www.tv2fyn.dk/article/294349?autoplay=1&video_id=40022

Video om løbestil og løbeøkonomi
http://www.tv2fyn.dk/article/294345:Fod-paa-livet-22–marts-2011