Uncategorized

Når et foredrag ikke går godt..

Jeg holdt mit første foredrag i Prag i onsdags, i forbindelse med at jeg var inviteret til byen af Edwards LifeScience – firmaet, som har lavet min hjerteklap. Jeg synes på ingen måde det gik godt og jeg var rigtig skuffet over min egen præstation: Jeg følte ikke, at firmaet fik det de havde bestilt og det føltes, som et nederlag for mig.

Jeg kom til Prag kl 10.35 i onsdags, blev hentet af en chauffør og kørt til Amazon Court Building (sygt flot bygning!). Mit første foredrag var planlagt til kl. 13.00 og var for nogle studerende for, som et led i en karriereuge. Formålet var, at øge opmærksomheden omkring Edwards, deres produkter og de ting de tilbyder deres medarbejdere. Jeg skulle komme ind og fortælle mere konkret, hvad den nye hjerteklap har betydet for mig og hvordan Edwards hjælper deres patienter.
Efter at have snakket med Petr Vasek, manden som har inviteret mig til Prag, fik jeg en forståelse for, hvilke spørgsmål jeg skulle besvare i mit foredrag. Hvad jeg ikke havde forstået var, at de fremmødte så min film til at starte med – hvilket gjorde min planlagte introduktion og mit resume af min hjertehistorie overflødig. Der var intet andet for, end at jeg måtte forsøge at fortælle om de ting jeg havde planlagt, som ikke var noget filmen havde fortalt – og så ellers improvisere og håber på en masse spørgsmål. Det gik bare, desværre, ikke helt efter planen.

Efter foredraget var forbi, stod jeg med en følelse af slet ikke, at have leveret det produkt, som Petr havde oplevet i Madrid: En veltalende pige med en klar råd tråd, stor morale og karismatiske evner. Her var i stedet en meget nervøs pige, som famlede efter ordene, gentog tingene flere gange end nødvendigt og som var meget nervøs igennem hele foredraget. Øv, hvor var det surt!

Selvom enkelte kom hen til mig bagefter og roste både mit oplæg, min måde at levere det på og mit budskab, sad følelsen af nederlag i mig. Jeg var træt af, at jeg ikke var bedre forberedt og gruede for det foredrag jeg skulle lave dagen efter, for de ansatte ved Edwards. Min mavefornemmelse var på ingen måde god, og på det tidspunkt, ville jeg bare gerne have den efterfølgende dag overstået.

Hvad kan jeg så lære af det?
Meget ulig mig (jeg plejer at sumpe i mit nederlag og dvæle ved det), begyndte jeg at tænkte på, hvad jeg kunne lære af ovenstående oplevelse. For det første skal jeg være bedre til at vide præcis, hvad det er publikum forventer og om de får nogle oplysninger om mig på forhånd. I dette tilfælde fik de den film at se, som Edwards LifeScience lavede i april sidste år. Det kunne have sparet mig for, at skulle fumble med ordene og mit budskab og dermed have gjort mig selv tilfreds med mit foredrag.

Heldigvis endte dagen godt med en god middag med en skøn ansat ved Edwards LifeScience. Hun og jeg klikkede ekstremt godt og hun gav mig troen på, at jeg nok skulle klare det dagen efter. Vi snakkede om mit overståede foredrag om onsdagen og hun sluttede vores måde af at sige, at jeg blot skulle være mig selv: Jeg var jo karismatisk, åben og havde en god historie. Derefter gik jeg glad hjem i seng og sov skønt!

 

Skriv et svar

